Blame the ADHD

Tja Simon här!
Satt i lunchrummet på jobbet då jag såg i antingen Aftonbladet eller Expressen kommer inte ihåg men att Hoforsmordet är "löst" 2-3 ungdomar som mördade en lärare om någon kommer ihåg det?
Har släkt ifrån Hofors och "gärningsmannen" är välkänd därifrån... Synd att Sveriges lagar är lite konstiga bara.. Men tänkte inte berätta om rätt o fel! 
Läste igenom artikerln och så som jag tyde den så var felet att grabben hade ADHD det första som slog mig var "VA?! Är dom helt jävla dumma i huvet eller?"
Vad jag har fått höra ifrån mina släktingar så har den hära grabben inte haft det lätt i livet, avstängd ifrån skolan vid 8års ålder, fått lite hjälp men inte den hjälpen som han behövt, säkert inte lätt där hemma, säkert alkoholmissbrukare vid tidig ålder, kanske droger, kriminalitet mm. Nej men skyll på ADHD:n.... Det som jag räknat upp har ingenting med mordet att göra, nej nej...
Om man åker till Hofors så finns det inte så mycket att göra om dagarna.. Jobba (om man ens har jobb), gå till bruket ("centrum") eller gå till den lokala korvkiosken och umgås med småtjejer och eparaggare/volvoraggare... Det är väll det som finns o göra.. Om man vill hitta på något så får man åka in till stan (Gävle) vilket tar 1h och 15min med buss..

Men ändå skyller dom på ADHD:n.. Visst dom hade druckigt några öl och ADHD + Alkohol = Inte bra...
Så visst ADHD kan ha någon påverkan men look outside the box.. Grabben har varit inne flera gånger för vapeninnehav, han har en tatuering på halsen, umgås kanske inte med de trevligaste grabbarna.. Kan inte det ha någon påverkan tro? 
Nej. Allt är ADHD:ns fel...
/Simon

Kommentarer
Postat av: Jessica

Är det inte alltid så folk gör ? Att skylla på lätta saker.

2011-07-17 @ 16:23:03
Postat av: Joanna

Inte helt ovanligt tyvärr... Man skyller folks handlingar på att "han har AS" eller Han har adhd. Visst.... det kan ju iofs ha påverkat en hel del, men i grunden så är det hur man fostras och bemöts av familj skola och samhälle. En unge med bokstavsdiagnos blir inte per automatik kriminell eller missanpassad. Det har helt och hållet med hur den vuxna världen tar hand om och bemöter dessa barn.

När min ena son med Asperger började skolan frågade hans fröken; Kommer det bli värre eller lindras det med åren?

Då svarade jag henne: Det hänger helt och hållet på dig! Det beror på hur du bemöter honom.

Hon svarde inte på det och ställde heller inga fler frågor just då.

Så om fler vuxna fattade att det är vi som formar vår ungar med eller utan bokstäver så skulle allt se annorlunda ut.

2011-07-18 @ 12:55:03
URL: http://joannamariola.blogspot.com/
Postat av: ett av alla bokstavsbarn

ADHD kan ge förklaringar på vissa saker men det är aldrig en "ursäkt" för något.

2011-07-18 @ 19:53:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0